Mersin Uluslararası Narenciye Festivali Muhteşem Dönüşünü Gerçekleştirmeli.

Ana Sayfa » Kültür & Sanat » Ladri Di Biciclette (Bisiklet Hırsızları)...Özgün Serhat Gündeş yorumladı

Ladri Di Biciclette (Bisiklet Hırsızları)...Özgün Serhat Gündeş yorumladı

İtalyan Yeni Gerçekçilik akımının temel taşı niteliğinde olan bu klasik film, Luigi Bartolini’nin romanından uyarlanmıştır. II. Dünya savaşı sonrası İtalya’nın içine düştüğü ekonomik sıkıntıları, sefaleti ve acı gerçekleri, Vittoria De Sica’nın çerçevesinden izliyoruz.

 
 
Ladri Di Biciclette (Bisiklet Hırsızları)...Özgün Serhat Gündeş yorumladı

 Ladri Di Biciclette (Bisiklet Hırsızları)  

Yönetmen: Vittorio De Sica
Senaryo: Cesare Zavattini
Yapımcı: Diana Ossana, James Schamus
 Yapım bilgileri: 1948, İtalya, 93dakika
Oyuncular: 
Lamberto Maggioran, Enzo Staiola, Lianella Carell, Elena Altieri, Giulio Chiari, Vittorio Antonucci, Gino Saltamerenda

 

Ladri Di Biciclette, sinemaya ilgili olan çoğu kişinin gelmiş geçmiş en iyi on film listesinde yer alan bir yeni gerçekçilik akımı ürünüdür.

İtalyan Yeni Gerçekçilik akımının temel taşı niteliğinde olan bu klasik film, Luigi Bartolini’nin romanından uyarlanmıştır. II. Dünya savaşı sonrası İtalya’nın içine düştüğü ekonomik sıkıntıları, sefaleti ve acı gerçekleri, Vittoria De Sica’nın çerçevesinden izliyoruz.

Bu dönem, sinemanın en heyecan ve coşku verici dönemlerinden biri olarak, gerçeklerin yeniden inşa edilmesi ve insan yaşamının dramını portrelemesi açısından öncü olmuştur.

Savaştan yenilgi ile çıkan İtalya, açlık, işsizlik ve sessizliğiyle İtalyan yönetmenlere oldukça fazla kaynak çıkarmıştır. Bu anlamda baktığımızda Ladri Di Biciclette, gerek toplumun içinden amatör oyuncuların yer alması, gerek çekimlerinde dış mekan kullanılmasıyla toplumsal gerçekleri yansıtmada başarılı olmuş ve savaş sonrası İtalya’nın yeni gerçekçi sinemasına önder olmuştur.

Ama filmin çekimleri çok büyük zorluklar aşılarak gerçekleşmiştir. Film İtalya’yı kötü gösterdiği gerekçesiyle birkaç sene yasaklanmıştır. Çünkü gerçekleri göz önüne çıkarması, hükümet ve siyasi iktidar tarafından tehdit edici olarak görülmüştür. Zaten o sıralarda İtalyan seyircileri de kendi hayatlarının böyle bir gerçeklik düzeyinde yansımalarını izlemeye çokta meraklı olmamışlar.

Daha çok Mussolini döneminde Beyaz Telefon Filmleri olarak adlandırılan romantik komedi filmlerini tercih ediyorlarmış. Buna rağmen De Sica ve ekibi filmi yapmayı çok istemiş ve Cary Grant’in başrolü oynamasını şart koşan David O. Selznick’in teklifini kabul etmelerine ramak kalmışken üç İtalyan yapımcı birleşerek De Sica’nın asgari düzeydeki bütçesini karşıladılar. Baba Antonio rolü de Lamberto Maggiorani’nin oldu. Maggiorani aslında oğlunu filmde oynasın diye getirmişti. Ne var ki, onun tipini babaya çok uygun bulan De Sica, Antonio’yu oynaması için ısrar etmiş. Maggiorani’nin beyazperdeye tek önemli katkısı bu olsa da Bisiklet Hırsızları ile sinema tarihine geçerek nice kıdemli oyuncudan daha fazla meşhur oldu. Gelmiş geçmiş en iyi filmlerden birinin başrolünde rolünü çok başarılı bir şekilde oynadı.

Hangi görüşten veya hangi kesimden olursa olsun insanlar Ladri De Biciclette’yi izlediklerinde filme bayılırlar. Film duygu manipülasyonuna bir sahnede bile başvurmadan, insanların çoğuna aile ilişkileri bakımından empati kuracakları bir boşluk bırakır.

Sıradan insanların hayatlarının gerçekçi bir perspektifte yansıtılması, çarpıcı ve etkileyici bir atmosfer yaratırken, sade anlatımı ve samimiyetiyle, anlatılamayacak duyguları anlatır bize. Savaş sonrası yoksul Roma atmosferi içerisinde var olma mücadelesi veren sıradan bir babanın umut, kaybetme, inanç ve çaresizlik döngüsünde kaybolmasını izlettirir De Sica.

Uzun süredir işsiz kalmış olan Antionio (Maggiorani), savaş sonrası İtalyası’nda bir afiş yapıştırma işi buluyor. Bulduğu bu iş sonunda ne kadar mutlu olsa da, bu mutluluk uzun sürmüyor ve rehinciden aldığı bisikleti çalınıyor.

Artık yeni  işini yapabilmesinin imkanı kalmıyor. Daha sonra küçük oğlu Bruno (Staiola) ile hırsızı yakalamak umuduyla Roma sokaklarında gezinmeye başlıyor. De Sica’nın bu filme dair işlediği en güzel temalardan biri olan baba oğul ilişkisi de, bu noktadan sonra kendini göstermeye başlar. Bir aile babasının çaresizliği üzerinden anlatılan hikaye, oğluna küçük mutlulukları tattırabilmek için cebindeki son kuruşa kadar harcayan bir adamın şefkat ve sevgi öyküsünü içine alarak devam eder.

De Sica, sade hikayesiyle küçük bir dramı büyük bir trajediye dönüştürmesi ve bunu profesyonel olmayan oyuncuların başarılı performanslarıyla birleştirmesi bakımından takdire şayan bir iş çıkarmış. Özellikle Bruno karakterini oynayan Staiola o kadar başarılı bir performans çıkarıyor ki savaşın ardında bıraktığı sertlik onu şimdiden olgunlaştırmış ve küçük bir adam olmasını sağlamıştır.

Yönetmen De Sica, yaptığı konuşmalarda sinemayı romantizmden kurtararak, insan doğasına ve gerçekliğine geri dönüş yaparak, bir nevi meditasyona çevirmek istediği ortaya çıkıyor. Görüntü yönetmeni Montuori ile birlikte filmin dram yanını elden kaçırmadan, gerçekliğin göz önünde, duyguların asgari düzeyde tutulduğu yarı belgesel tadında bir atmosfer yaratıyor.

.Sica’nın filmi çevrildiği yıl, yabancı dilde En İyi Film Oscarı’yla ödüllendirilmişti. Luigi Bartolini’nin kitabından uyarlayarak senaryoyu yazan ve De Sica ile 1943’ten beri birlikte çalışan Cesare Zavatini ise adaylıkta kaldı. Oysa De Sica’nın dikkatini Bartolini’nin küçük kitabına çeken kişi bizzat Zavatini olmuştu. Gerçi filmin senaryosunda da toplam yedi kişinin katkısı var ama bu uyarlamanın asıl payı Zavatini’ye, De Sica’ya ve İtalyan sinemasının en önemli senaristlerinden Suso Cecchi D’Amico’ya aittir.

Yeni Gerçekçilik Akımı, İtalyan sinemasının yanısıra diğer ülke sinemalarında da etkisini uzun süre göstermiştir. Bu akımın; Federico Fellini, Vittorio De Sica, Roberto Rossellini, Cesare Zavattini gibi yönetmenleri faşist diktatör Mussolini’nin İtalya halkı üzerinde yarattığı yıkımı gözler önüne sermek için kameralarını salt gerçeklikle İtalya sokaklarına çevirmişlerdir.

Bu akımın temsilcileri filmlerinde doğal ışık, doğal ses kullanmışlardır. Profesyonel oyunculuğa ve stüdyo ortamına karşı çıkmış, filmlerde gerçek dekor kullanılmış ve oyunculuk konusunda amatör, halktan kişiler, işçiler yoksullar basit diyaloglarla oynatılmıştır.

Bu akım çerçevesinde düşük bütçeyle, hiçbir doğallıktan kaçınılmayan, hayranlık uyandıran filmlere imza atılmıştır.Ladri Di Biciclette’de de faşist lider Mussolini’nin hırslarından arta kalan yoksul ve açlıkla boğuşan halkın otobüs kuyruklarıyla, falcılarla, batakhanelerle, kiliselerle nasıl iç içe geçtiklerine ve yaşamaya çalıştıklarına şahit oluyoruz.

Buna karşılık Yeni Gerçekçilik akımı sinema tarihinin en çok işlenen dönemlerinden biri olmayı başarmıştır. Hiç şüphe yok ki bu akımı Türkiye Sinemasında en iyi işlemiş olan isim Yılmaz Güney’den başkası değildir. Anadolu halkının, Mezopotamya insanının çektiği sıkıntıları, halkın yoksulluğunu ve acılarını ele aldığı filmlerinde gerçekçilik akımının en önemli temsilcilerinden olan Ladri Di Biciclette’den de ilham aldığı  aşikardır. Yılmaz Güney’in Umut filmi ve De Sica’nın Ladri Di Biciclette’si bu konuda çok benzerlik gösterirler. İki filmde sosyal sorunlara değinerek bize kendi gerçeğimizi görmemiz için bir ayna uzatır.

De Sica’nın dünya savaşı sonrası çektiği bu filmle sadece kendi dönemini değil İtalya’nın şu anki kriz döneminde yaşadığı sosyal, ekonomik ve siyasal çöküntüleri de bizlere gösteriyor. Aynı sistem sorunu şu anda da hızını kaybetmeden devam etmekte. Yolsuzluk, işsizlik, hukuksuz ve eşit olmayan bir sistemde yaşamaya çalışan bir toplum.

İtalyan ekonomisi son üç yıldır yaşadığı resesyondan 2015in ilk çeyreğinde kurtulmasına rağmen yoksul kesim için fark eden bir durum ortaya çıkaramadı. İnsanlar işsizlik oranlarının en yüksek olduğu bu zor dönemde yine bisiklet çalıyor, yine yaşamaya çalışıyor.

 

ÖZGÜN SERHAT GÜNDEŞ

 
19 Temmuz 2015 Pazar 19:38
 
 
(0 Yorum Yapıldı)Yorumlar
<p>Henüz kimse yorum yapmamış, ilk yorum yapan siz olun.</p>
 
Bu Kategorideki Diğer Haberler
 
Güneş Doğarken İşçilerle Sabah MesaisindeTarih, doğa, deniz, güneş, müzik ve dans kansere karşı birleştiİçel Soroptimist Kulübü, 'Obezite ile Savaş' semineri düzenledi.Bisiklet durursa hayat dururTarsus Sev’in Robotik Takımı’na İki Ödül BirdenMobbing ve Hukuksal Boyutu Ele AlındıGüzel Konuşma ve Diksiyon
MTSO’ya teşekkür belgesiMenderes Gönüllü Evi, Mezitli'nin Filizleri ailesine katıldıMiniklerden Büyük Nağmeler Mezitli’de 26. Jakaranda koruluğu açıldı Çalgı Çengi’nin Ünlü Oyuncuları Forum Mersin’de Hayranlarıyla Buluşuyor
 
 
Yazarlar
Yazarlar RSS Beslemesi
 
 
 
Get our toolbar!
 
Gazete Manşetleri
 
 
Namaz Vakitleri
 
  • İmsak04:05
  • Güneş05:49
  • Öğlen12:50
  • İkindi16:34
  • Akşam19:31
  • Yatsı21:03
 
Bumerang - Yazarkafe
 
Anket
.
 
İddaa
 
Lig Puan Durumu
 
Takımlar
O
G
B
M
P
1
Beşiktaş
27
18
7
2
61
2
Başakşehir
28
16
9
3
57
3
Fenerbahçe
28
15
8
5
53
4
Galatasaray
28
15
4
9
49
5
Trabzonspor
28
14
5
9
47
6
Antalyaspor
28
12
7
9
43
7
Gençlerbirliği
28
10
9
9
39
8
Konyaspor
28
10
9
9
39
9
Osmanlıspor FK
28
9
10
9
37
10
Kasımpaşa
28
10
7
11
37
11
K.D.Ç. Karabük
28
10
5
13
35
12
Bursaspor
28
10
5
13
35
13
Alanyaspor
28
10
4
14
34
14
Akhisar Bld.
28
9
6
13
33
15
Kayserispor
28
7
6
15
27
16
Gaziantepspor
28
7
4
17
25
17
Ç. Rizespor
28
6
6
16
24
18
Adanaspor
27
5
5
17
20
 
Şampiyonlar Ligi
 
UEFA Avrupa Ligi
 
Alt Lig
 
 
Tarihte Bugün
1512 - I. Selim tahta çıktı.
1830 - Osmanlı hükümeti, Yunan devletinin varlığını resmen kabul etti.
1877 - Rusya, Eflak ve Boğdan'a girerek Osmanlı'lara savaş açtı, böylece 93 Harbi olarak anılan Osmanlı-Rus savaşı başlamış oldu.
1898 - İspanyolların Küba adasının boşaltılması istemini reddederek ABD'ye savaş ilan etmesiyle İspanyol-Amerikan Savaşı başladı.
1909 - İstanbul'a gelen Hareket Ordusu, 31 Mart Ayaklanması'nı bastırdı.
1915 - İstanbul'da Ermeni topluluğunun önde gelen 2.345 kişi tutuklandı.
1916 - Patrick Pearse önderliğindeki gizli milliyetçi örgüt, İrlanda Cumhuriyetçi Kardeşliği, Postane Baskını ile, Dublin'de İngiliz egemenliğine karşı Paskalya Ayaklanması'nı başlattı.
1920 - Mustafa Kemal, Büyük Millet Meclisi Reisliğine seçildi.
1946 - Ulvi Cemal Erkin'in Birinci Senfonisi, Ankara Devlet Konservatuvarı'nda ilk kez seslendirildi.
1959 - Mısır Devlet Başkanı Cemal Abdül Nasır, Shell ve Anglo-Egyptian petrol şirketlerini kamulaştırma emri verdi.
1972 - TBMM, Deniz Gezmiş, Yusuf Aslan ve Hüseyin İnan'ın idam kararlarını yeniden onayladı.
1978 - Ereğli Kömür İşletmesi'nin Armutçuk üretim bölgesindeki grizu patlamasında 17 işçi öldü.
1980 - İran'da rehin tutulan 52 ABD'liyi kurtarmak için girişilen kurtarma operasyonu, rehineler kurtarılamadan sekiz ABD askerinin ölümüyle sonuçlandı.
2001 - Ankara DGM Cumhuriyet Başsavcılığı, Beyaz Enerji Operasyonu'na ilişkin soruşturmayı tamamlayarak dava açtı.
2004 - BM Genel Sekreteri Kofi Annan'ın Kıbrıs'ta çözüm için hazırladığı plana ilişkin referandum yapıldı. KKTC'de kabul edilen, ancak Kıbrıs Cumhuriyeti'nde reddedilen plan, her iki toplum tarafından kabul edilmediği için reddedilmiş oldu.
2007 - Recep Tayyip Erdoğan, Abdullah Gül'ü Cumhurbaşkanlığına aday olarak gösterdi.
 
Arşiv
 
Süper Loto
20.04.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu030622243337
 
On Numara
17.04.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu02030616202327282933434651526065717374757679
 
Sayısal Loto
22.04.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu051825283841
 
Şans Topu
19.04.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu091014303107
 
 
Kurumsal

İçerik

Gündem

Siyaset

Teknoloji